måndag 10 september 2018

ELEVRÅD PÅ CENTRALSKOLAN

Vi har nu haft läsåret första Elevråd. Det är fantastiskt att möta alla engagerade elever, som verkligen vill att vi gör det bästa för Centralskolan, som vill vara med och påverka och ta ansvar. Jag skriver inte här vilka elever som ingår i Elevrådet, men det är 2 elever från varje klass. Eleverna är valda av klassen att representera sin klass på Elevrådet. Först träffar jag eleverna i Förskoleklass- åk3, Sen åk 4-7 och därefter en stund med bara åk 7. Det första mötesprotokollet är ganska långt, men väldigt VIKTIGT att DU läser! Så ta en stund, läs och begrunda. Jag är verkligen stolt över att vara Centralskolans rektor och få leda skolans Elevråd.

Här kommer anteckningarna....                                 



1.     Välkommen till Läsåret 18/19 första Elevråd. Vi välkomnade alla och pratade om demokrati, delaktighet och vad Elevrådet ska göra. Vi lyfte vikten av att kunna påverka och att man representerar sin klass.
2.      Klassråd. Varje klass ska ha klassråd minst 1 gång mellan elevrådstillfällen för att kunna lyfta frågor från elevrådet till klassen och tvärtom.
3.      Dagordningen på Elevråden
·        Incheckning – vilka som är där
·        Uppdrag från förra Elevrådet. Det kan vara det som vi ska prata om i klasserna och på klassrådet, undersöka eller göra till nästa gång.
·        Nya frågor eller något som klasserna vill ta upp på elevrådet. Ibland kan man få svaret direkt, ibland kan det bli ett uppdrag till någon på skolan och ibland kan det blir något som alla klasser ska prata om eller ta fram förslag om.
·        Sammanfattning om vad de ska ta med som uppdrag till klasserna och klassråden
4.     Anteckningar. Varje klass antecknar så de kan ta med info till klassråd. Sammanfattning från Elevrådets möten skrivs av Carola som skickas ut till alla lärare på skolan. Det kan då stå uppdrag till klassråden (via elevrådet) Carola publicerar också anteckningarna på Rektors blogg. 
5.       Matsalen.
a.      Enkät. Finns det möjlighet att ha en ”maskin” med grön, gul eller röd knapp som talar om vad man tycker om maten. Ibland finns det såna ”maskiner” på flygplatser eller på andra ställen. Carola undersöker om det finns någon sådan i kommunen som vi kan låna. Carola undersöker också vad det skulle kosta att köpa in en sån ”maskin”.
b.     Matsalsreglerna. Vi bestämde att ALLA klasser noggrant ska gå igenom matsalsreglerna och följa upp det i klasserna. Det är lätt att glömma i början på läsåret och att det är många nya elever på skolan.
c.      Skor i matsalen. Skolan är byggd för att vara skofri, det gäller särskilda ljuddämpande golv och hur skolan är byggd med ingångar och trappor. Därför kan vi inte ha uteskor inomhus. Vi rekommenderar att man har inneskor. Det viktigaste är att man följer de regler för ”rent och snyggt i matsalen” så det inte hamnar mat på golvet.
d.     Mat och miljö. Vi diskuterade om hur viktigt det är att tänka på vår miljö och hur viktigt att vi inte slänger mat. Vi bestämde att vi ska prata om mat, matsvinn och miljö i klasserna och att ALLA ALLTID tar en liten portion. Om man vill ha mer så tar man en portion till. Det är också viktigt att det då finns två rader med matvagnar, så man inte behöver stå i kö för att hämta mer mat.
e.     Tallriksmodellen. Vi diskuterade om hur viktigt det är att äta grönsaker, både för kroppen och vår miljö. Vi bestämde att Carola pratar med Karin om hur vi skulle kunna visa upp och lära oss mer om Tallriksmodellen.
6.       Fotbollsplanen. Det är bra att vi nu har en fotbollsplan. Det är farligt om bollarna kommer över staketet. Vi ska höra mer med Thomas om hur vi kan göra för att få högre staket. Det saknas också en klocka som man kan se från Fotbollsplanen. Carola ger Thomas i uppdrag att köpa in en klocka som kan sitta på väggen på Vita villan och som syns till Multisportplanen och fotbollsplanen. Klasserna pratar också om de kan ha någon sorts plinga, som hörs väl.
Regler på fotbollsplanen Vi behöver också ta fram regler för fotbollsplanen. Vi bestämde att ALLA klasser tar fram förslag på fotbollsregler. De 3 (tre) regler som är allra viktigast mailar klasserna till Carola. Carola sammanställer alla klassernas prioriterade förslag till regler. Sen bestämmer vi på Elevrådet vilka regler som ska gälla.
                     
      7. Skolgården. Vi behöver ordna med flera saker på skolgården.
a.     Trasiga saker. Det är fler saker som är trasiga och som behöver lagas. Thomas har möte i morgon med kommunen och gå igenom vad som behöver lagas. Thomas kan komma och berätta om det på nästa möte.
b.     Pingisborden. Pingisborden behöver göras i ordning. I våras köpte vi in särskilda pingisrack och särskilda pingisbollar att ha utomhus. Carola undersöker var de är någonstans.
c.      Nya saker. I maj köpte vi in massor med saker till rasterna, både saker att låna från Boden och en klasspåse till varje klass att ha i Boden. Vi köpte in material för mer än 5000kr. Just nu är Boden avstängd eftersom de inte är färdiga med renoveringen av Vita villan. Carola undersöker med Fritids och Thomas var alla saker är någonstans.
d.     Kingplan. Det finns önskemål om en Kingplan (4-ruta) på skolgården. M, V och H (3 elever) tar fram 3 förslag på var den kan målas. När det är klart kan Thomas måla en Kingplan.
8. Skorna vid ingång M. Förra veckan och den här veckan har skorna i skovagnen kastats ner på golvet och man har också hittat skor i papperskorgar och på andra ställen. Detta gäller ingång M, längst bort. Vi vet inte vem/vilka som förstör för sina kompisar. Vi bestämde att lärarna pratar med sina elever om skoreglerna och hur viktigt det är att inte förstöra (OBS! Det är inte skoj att gömma eller förstöra andras skor)

Lite speciellt för Åk7
9. Elevskåp. Frågan kom upp om vi kan ha särskilda skåp att låsa in kläderna i. Skolan är inte byggd så, utan det ska finnas en specifik plats med hängare och ett litet skåp för kläder mm. I varje klassrum finns ett kassaskåp där man låser in mobiler och värdesaker under dagen. Lärarna ansvarar för kassaskåpsnyckeln och när eleverna går hem för dagen får de sina värdesaker och mobiler.
      10. Mobiler. Vi har inte mobiler under skoltid. Det går åt för mycket tid och energi att kontrollera och följa upp, reda ut kränkningar och diskutera mobilernas användning under raster mm. Det behöver vara en vana att lämna mobilen och fokusera på lärandet istället.
      11. Buss 574 från Odensala. Busstiden är inte anpassad till skolstarten. Carola undersöker med kommunen om hur vi kan göra så eleverna inte kommer för sent.
      12.Pingisbord i launchen. Det finns önskemål om att ha ett pingisbord i launchen. Carola undersöker hur mycket pingisbord av olika storlekar kostar och elevrepresentanterna tar fram förslag på hur det skulle kunna fungera, regler, ordning, ansvar mm. Därefter fattar vi beslut om det på elevrådet.
      13.Rasterna och tiderna. Det är många elever ute på rasterna och trångt på flera ställen. Eleverna i åk 7 kom med förslag om lite olika rasttider, så alla har möjlighet att vara på olika ställen och att de yngre inte blir rädda för de äldre. Carola pratar med verksamhetsledarna om det kan vara möjligt. Det som är svårast att lösa är om det skulle innebära stora förändringar i schemat.
Skolans område. Frågan kom om åk 7 kan gå utanför skolans område, och i så fall när. Eleverna tar fram några förslag på hur det skulle kunna fungera och Carola pratar med Micke och Carina (verksamhetsledarna i åk 4-7) hur det i så fall skulle kunna vara.
14.Snacks (mellanmål för åk 7) Det är ibland långa dagar för åk 7 och frågan kom upp om det är möjlighet till att få en smörgås/frukt/dricka eller liknande. Carola pratar med Matenheten och frågar vad de kan hjälpa till med.
Vi bestämde att vi INTE äter i Launchen. Det blir lätt ofräscht då om man spiller i soffan eller någon annanstans. Bättre att äta i matsalen där det är lättare att städa och hålla rent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar